Osoba aktywna zawodowo, pracująca na pełen etat, w pracy spędza niemal jedną trzecią swojego życia. To naprawdę dużo, zwłaszcza że tego typu wyliczenia nie uwzględniają czasu potrzebnego na dojazd i powrót z pracy, nadgodzin i zadań związanych z pracą, a realizowanych już w domu, w czasie wolnym, który powinniśmy poświęcić bliskim lub własnym pasjom.
W związku z tym, że praca zawodowa pochłania tak dużą część naszego życia, warto zadać sobie pytanie, czy wykonywane przez nas zajęcie, jest dla nas w pełni satysfakcjonujące? Czy praca przynosi nam szczęście?
Gdy odpowiedź brzmi NIE…
Nie martw się, nie tylko Ty tak myślisz. Wielu Polaków deklaruje niezadowolenie ze swojej pracy. Męczą ich długie dojazdy, wynikające z nadmiernych obowiązków przemęczenie, kiepskie wynagrodzenia czy stresująca atmosfera. Co dziwne, wielu pracodawców wydaje się w ogóle nie dostrzegać tego typu problemów, a przecież nie od dziś wiadomo, że większe zadowolenie z pracy to większa efektywności pracownika. Czasami wystarczy po prostu dostrzec i docenić pracownika, i w ten sposób podnieść poczucie jego własnej wartości. Doceniona i dowartościowana osoba czuje się lepiej, dzięki czemu z większą chęcią realizuje kolejne powierzone jej zadania. Efektywność jej pracy rośnie.
Co zrobić, gdy praca nie przynosi satysfakcji?
Gdy w żaden sposób nie możesz zmotywować się do pracy, nadszedł czas na określenie własnych priorytetów. Odpowiedz sobie na cztery pytania:
- Jakie są moje priorytety? Dla jednych najważniejsza jest motywacja finansowa, dla innych ważniejsza jest stabilność, możliwość rozwoju i związanego z nim awansu zawodowego, jeszcze inni stawiają na różnorodność wykonywanych zajęć i brak monotonii w codziennej pracy. Każdy ma własne priorytety i warto je określić, jeśli chcesz, by praca była dla Ciebie bardziej satysfakcjonująca. Gdy już wiesz, co jest dla Ciebie najważniejsze, łatwiej będzie Ci znaleźć zajęcie odpowiednie do Twoich potrzeb i aspiracji.
- Co chcę osiągnąć przez pracę? Rozpoczynając pracę w określonym miejscu, warto postawić sobie jakiegoś rodzaju cel i do niego dążyć. Dla jednych będzie to możliwość awansu, dla innych zdobycie dodatkowego doświadczenia.
- Na czym się znam? Warto zastanowić się, co tak naprawdę umiemy, jakie są nasze kompetencje. Znając swoje silne i słabe strony, można próbować się samodoskonalić. Podjęcie dodatkowych studiów, skorzystanie ze specjalistycznych szkoleń czy kursów, zwiększy nasze umiejętności i tym samym łatwiej będzie nam znaleźć bardziej satysfakcjonujące zajęcie w przyszłości.
- Co najbardziej przeszkadza mi w aktualnej pracy? Jeśli będą do drobne kwestie, można spróbować je zmienić. Negocjacje z pracodawcą bywają trudne, ale często owocne. Niekiedy uda się ustalić nowe warunki pracy, lepiej dostosowane do Twoich potrzeb. Gdy w Twojej pracy nic Ci się nie podoba, nadszedł czas, by poszukać nowego zajęcia. Pamiętaj jednak, by być uczciwym w swoich ocenach i uwzględniać w nich aktualną sytuację na rynku pracy.
Jak zwiększyć komfort pracy?
Gdy szybka zmiana miejsca zatrudnienia nie jest możliwa, warto zdecydować się na wybór metody małych kroków, dzięki którym komfort pracy może się nieco zwiększyć i to w krótkiej perspektywie czasu. Co zatem możemy zrobić, by aktualna praca stała się dla nas bardziej znośna?
- Częste przerwy. Jednym z najczęściej wymienianych powodów niezadowolenia z pracy jest notoryczne przeciążenie pracą, czyli nadmiar obowiązków. Mimo natłoku zadań do realizacji „na wczoraj” warto znaleźć czas na krótkie przerwy. Dzięki chwili oddechu Twoja efektywność pracy wzrośnie, a przy okazji nie będziesz już tak bardzo zmęczony/zmęczona.
- Porządek w miejscu pracy. Uporządkowane stanowisko pracy to szybsza praca i mniej stresu, gdy pilnie czegoś potrzebujesz.
- Przyjazna atmosfera. Utrzymywanie dobrych realizacji ze współpracownikami może być trudne i wymagać pewnego wysiłku z Twojej strony, ale w zamian otrzymasz lepszą, mniej stresującą atmosferę i pomoc, gdy będziesz jej potrzebować.
- Metoda dziennych celów. Z rozsądkiem podchodź do codziennych obowiązków. Nie bierz na siebie więcej, niż będziesz w stanie zrealizować. Dzięki temu praca będzie mniej stresująca.
- Pamiętaj o życiu poza pracą. Praca jest oczywiście ważna, ale nie możesz zaniedbywać strefy życia prywatnego. Zachowanie balansu pomiędzy pracą i życiem osobistym sprawi, że sama praca będzie mniej męcząca, bardziej znośna.